lutego 09, 2020

Co robić ze starymi lekami i przeterminowanymi rożnej maści farmaceutykami? #less(zero)waste

Zaczęło się od pochwalenia się na instagramie że w ramach #1000rzeczymniejw2020 pochwaliłam się czystkami w apteczce domowej oraz stwierdzeniem, że oto te 26 rzeczy idzie do KOSZA. 

Głupia ja..

Zdałam sobie sprawę z dwóch rzeczy: nie można chlapnąć czego się chce i nie można też popadać w chęć tłumaczenia się ze wszystkiego.



Ale....

To ważny temat i chyba warto doprecyzować i rozwinąć temat. Na story na instagramie JUŻ wytłumaczyłam jak ja z Aszem robimy to od 9 lat.:)

I tak kochani ! Nigdy nie wyrzucamy leków do kosza. Nawet jeśli to metafora.. 



Leki to nie tylko pastylki, ale też syropy, maści czy suplementy,  inne substancje płynne. Apteczka domowa należy do najrzadziej sprzątanych miejsc w domu, często więc możesz nie nawet wiedzieć, ile masz medykamentów.

Leków nie można wyrzucać do kosza, ani spuszczać ze strumieniem wody w toalecie. Nie wolno ich też zapakować ze śmieciami segregowanymi, czyli z plastikiem, szkłem i papierem. Dotyczy to również rozmaitych suplementów i witamin, choćby wydawały nam się zupełnie naturalne i bezpieczne.
Takie pozbywanie się przeterminowanych leków jest niezgodne z prawem, może mieć też groźne konsekwencje. 

Wyrzucone leki mogą trafić w niepowołane ręce, zrobić komuś krzywdę, a zawarte w nich substancje mogą przeniknąć do gleby lub wody i spowodować niebezpieczne skażenie środowiska.


Co zrobić z przeterminowanymi lekami?

Otóż zbędne, przeterminowane leki można nieodpłatnie dostarczyć do konkretnych aptek, w których ustawiono specjalne pojemniki, pozwalające na pozbywanie się ich w bezpieczny sposób (tzw. konfisaktory). Pojemniki te mają odpowiednią konstrukcję, zabezpieczającą przed przeciekaniem i uniemożliwiającą dostęp do ich zawartości przypadkowym osobom. 
Leki można łatwo do nich wrzucić (wystarczy unieś pokrywę, położyć odpady na półce i zamknąć pokrywę), ale nie można ich z powrotem wyjąć. Pojemniki mogą być opróżniane wyłącznie przez wyspecjalizowaną firmę. Następnie leki trafiają do miejsca bezpiecznej ich utylizacji. Cały proces odbywa się więc pod okiem odpowiednich instytucji. 
Do pojemników nie należy wrzucać innych produktów niż lecznicze. 
Dobrze byłoby, aby każdy nas starał się zmniejszyć „objętość” tabletek, drażetek, kapsułek, pozbawiając je wcześniej tekturowego kartonika i wrzucając same blistry. 
Wskazane jest także, aby przed włożeniem leków do pojemnika porozumieć się z fachową obsługą apteczną. Służy ona radą w przypadku jakichkolwiek wątpliwości np. poinstruuje co zrobić z niepotrzebnym rtęciowym termometrem.

Jeśli chodzi o Warszawę to TUTAJ na stronie macie pełen wykaz gdzie w jakiej dzielnicy  apteki do których można oddawać stare leki.

Pamiętacie o tym?

Śle buziaki
Dobrego dnia:)


Jeśli wam podoba się to co robię zachęcam do zaobserwowania mojego bloga ( z prawej strony bloga) i zaobserwowania  Instagrama @kosmoriviera jestem tam codziennie i na bieżąco daje znać o magiczny i nie tylko sprawach:) , będzie mi miło jak w ten sposób docenicie moja pracę:)

Ściskam i dziękuje:)

Renia

8 komentarzy:

  1. Staram się być na bieżąco z lekami, a że rzadko je łykam to też mało ich mam w domu. Jak już mi się coś przeterminuje to zawsze zanoszę do apteki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja przeterminowane lekki odnoszę do apteki, gdzie mają specjalny pojemnik na takie specyfiki. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiście że pamiętam 🙂
    Dobrze że piszesz o takich rzeczach ,są naprawdę bardzo ważne 🙂
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze wiedzieć, bo szczerze nie wiedziałam, co robić z farmaceutykami :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hejka :)
    Widzę, że jestem bardzo radosną osobą, czuje się to w twoich słowach. Energiczna... Nie do końca jestem pewna czy pasuję do Ciebie ale jest mi bardzo miło, że spodobał Ci się mój blog.
    Leki... jak leki to warto wspomnieć że ze zużytymi bateriami jest podobnie, najczęściej pudła na nie znajdują się w przedszkolach i szkołach państwowych gdzieś na korytarzu.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Hejka :)
    Nie zauważyłam, że zalogowany był inny domownik i z jego kąta napisałam do Ciebie. I tak czekam, aby się dopisać :P.
    Miłego dnia życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Przeterminowane leki wrzucam od lat do specjalnego pojemnika w urzędzie ;)

    OdpowiedzUsuń

❤ Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, bardzo miło mi czytać wasze słowa, wskazówki i odpowiedzi na dana treść.

✔Będzie mi miło jak nie nie będziesz bez sensu spamować!
dziękuje:)💆🏻‍♀️ wszelkie linki bloga , reklam to spam! dlatego takich komentarzy tu nie widać!

@@
Don't leave me spam please! Blog links are spam, so do not publish such comments!



Copyright © Kosmo Riviera , Blogger